onsdag, februari 27, 2008

RIDSKOLAN 3 - SKIDSKOLAN


Mike Beck, Sverige 2004
Maxs

Nu är det vinter och skidan den slinter! Utanför mitt fönster lyser förvisso snön med sin frånvaro men i TV-rutan myllrar det av snoriga och segerkåta skidhjältar. När jag inte porrar följer jag VM i skidskytte med största intresse, för visst är det väl nåt speciellt med alla dessa flåsande tyskor i spåret? Särskilt hon den där rödhåriga som alltid värmer upp med banan och fishermans före lopp. Hmm, undrar om hon kollat porrfilm nån gång? Eller är hon lika pryd som självaste Gunde Svan som i en intervju bedyrat att han aldrig ser på sånt. Men det var för länge sedan då Gunde fortfarande var aktiv. Vill minnas att det var den bitske TV-underhållaren Hagge Geigert som pressade en rodnande Svan på denna väldigt privata fråga. Nu är ju Gunde i den begynnande gubbsjukeåldern (jämnårig med undertecknad) så vem vet - kanske hänger han just i detta ögonblick över nätet och spanar in Karl Teodors Erotiska Filmer? I sådant fall är det bara att hälsa Gunde välkommen till klubben!

Regissören Mike Beck och manusförfattaren Wolfgang Jack har fattat det sexiga i kombinationen vintervyer och erotik. Men förutom Ridskolan 3 - Skidskolan har jag inte sett särskilt många porrisar i vintermiljö. Har för mig att John Leslie drog till fjälls nån gång och kanske har jag blängat in en och annan schweiz-producerad gökarfilm. Alpglöd i läderbyxan - fanns där inte nån sån titel? Men framförallt har jag hört talas om förnedringsklassikern Winter Heat (1977) där Jamie Gillis (vem fan annars?) och Helen Madigan gör livet surt för några stackars skidflickor i en igensnöad fjällstuga. En film som av innehållet att döma haft en snöbolls chans i helvetet mot Gunnel Arrbäck och den svenska censurmyndigheten. Jag undrar förresten hur långt herr Gillis hade kommit med någon av dagens vältränade, tyska skidskyttejäntor? Innan fantasin sätter fart som den värste utförsåkare är det nog bäst jag sansar mig och återgår till att berätta om den svenska buskisporren Skidskolan - en rulle som garanterat skulle ge Gunde både ståpäls och ståfräs!

Alla vi som följt Mike Becks skojfriska hårdporrisar om familjen Bocks öden&äventyr vet vad vi har att vänta även i denna tredje del. Rätt mekaniska sexavsnitt (åtta stycken allt som allt) varvas med töntiga spelscener där framförallt muskelmannen Samson Biceps visar framfötterna den här gången. I DVD:ns "making of"-reportage berättar den gode Samson om hur hans rollkaraktär Drule utvecklats åt det vildare, sjukare hållet i trean. Samson säger sig vara nöjd med detta och i "bananscenen" lyfter även en luttrad p-kritiker som Karl Teodor på ena ögonbrynet. Imponerande också att se hur Samson vadar i forsar och klänger i linbanor. Allt för konsten! Ja, han går verkligen in för jobbet och snackar emellanåt även svengelska med härlig "Kurt Olsson"-brytning. Varför lyckas inte denne talang göra internationell porrkarriär? - Herregud, det är ju ingen långtradare utan en hel rymdfärja! som en kvinnlig lapplisa häpet utbrister när hon försöker greppa Samson-paketet. Just det - Samson lirar i samma liga som Ron Jeremy och de riktigt välväxta gossarna.

- Kan man rida kan man även skida! lyder drängen Drules nyckelreplik i Skidskolan. Drule har försatt herr och fru Bock i en minst sagt knivig situation då han dragit på sig närmare 60 000 kronor i p-böter. Ni som sett de tidigare filmerna i serien minns säkert att pastor Samuel Bock (Åke Gustavsson) och hans hustru Berit (Märtha Karlsson) driver en ridskola i Skånetrakten. Men nu hotar alltså konkursen och Samuel kallar familjen till ett krismöte. Enda möjligheten att få ekonomin på fötter igen är att bege sig till Göktoppen och ta över skidskolan där uppe bland fjällen. Drule lovar att kamma till sig (dvs skärpa sig) och börjar träna för att delta i det anrika Blåbärsloppet. Men mycket hinner hända på vägen. Fröken Rydkvist (Alexandra Palmqvist) och hennes kåta skidtjejer anländer och innan man vet ordet av knackar även Samuels okända dotter Vaselina (Liz Hoffström - så bedårande vacker i tandställning!) på dörren. I roande flashbacks får vi uppleva hur herr Bock levde playboyliv i sin ungdom och Vaselina är en produkt av dessa vilda rumlarår. Men Samuel fick nog, flydde Kivik och stadgade sig som en herrens tjänare.

Jag fasar för den dag då Beckteamet får för sig att göra dramatisk porrfilm, vissa scener i Skidskolan ger faktiskt indikationer åt det hållet. Tänk er lilla mysgubben Åke Gustavsson och rivjärnet Märtha Karlsson i en kåtvariant av Scener ur ett äktenskap -och knäpp era hände i bön så att Mike Beck håller sig för god för att tassa in på bergmanskt territorium. Tant Märtha är annars en frisk fläkt i den ack så ungdomsfixerade porrvärlden - inte ofta man ser en 60+-kvinna i dessa sammanhang, även om hennes lilla dildoscen helt fräckt klipptes väck (finns dock att beskåda i "deleted scenes"-avdelningen).

"Den roligaste porrfilm som gjorts!" läser jag på DVD-omslaget. Nja, jag fnittrar hellre åt ofrivilligt kuliga p-snurror typ Fäbodjäntan (1978). Beckgängets ansträngda "humor" känns visserligen rätt befriande men också sådär pinsamt buskisjönsig. Stefan&Krister framstår plötsligt som komiska finlirare. "25 medverkande! Plus mängder av statister!" läser jag vidare. Höll inte riktigt räkningen men det där med "mängder av statister" lät lite överdrivet, om man nu inte räknar antalet sprutande spermier till den kategorin? "Kåtslag och skrattkramp!" utlovas också. Okej, jag fick stånd ett par gånger men gylfen höll och jag behövde inte tokrunka efteråt. Och som jag nyss påpekade garvade jag inte heller käken ur led. På sin höjd ett par fniss och då främst åt fadäser som när tant Märtha stakar sig på replikerna och säger Drulle istället för Drule. Finns där något mer att tillägga? Tja, musikbakgrunden med dess eggande porrsaxofon är cool och inspelningen ägde rum i Oslo. Slutet Bock - allting Bock!

-

Etiketter: ,