torsdag, december 29, 2005

SEX WISH


Tim McCoy, USA 1976
Alpha Blue Archives

Zebedy Colt har kolat vippen. Men jag tror knappast han sitter uppe bland molnen och spelar harpa tillsammans med Sankte Per och de andra döddansarna. Nah, känner jag gamle Colt rätt så röjer han på utav bara fan nere hos Hin Håle just nu. Och vem i hela fridens namn var Zebedy Colt? Förstår om du som läsare känner dig som ett frågetecken, och den som aldrig gläntat in i Zebedys sällsamma värld kan skatta sig lycklig. Ty denne man är ingen filmbekantskap jag rekommenderar. Under sin hektiska porrkarriär hann Zebedy med att både regissera och medverka i några av de sjukaste alster som överhuvudtaget har producerats. Garanterad filmisk ohyra. Psykopatporr. Jag hoppas du som läser detta hoppar över resten av den här recensionen. Det finns annan mer berikande lektyr att ägna sig åt. Gör så, är du snäll. Men för den som till äventyrs känner sig sugen på något riktigt perverterat så häng med mig på en tur bland Hollywoods fallna och mest depraverade stjärnor. Nu tänder jag ficklampan och färden in i själens allra mörkaste skrymslen kan börja...

Edward Earle Marsh hette en liten pojke som praktiskt taget föddes in i showbiz. Han kom till världen i börskraschens USA 1929. Ett uselt år för många människor då de rika hoppade från fönstren och som alltid landade i skallen på de fattiga. Lille Edwards familj hörde kanske inte till de allra mest luspanka men särskilt fett hade de förvisso inte. Edwards dominerande mor såg dock till att sonen fick roller i den populära Baby Burlesque-serien mot lilla docksöta Shirley Temple. Han dök även upp i en Bröderna Marx-fars.

Åren gick och Edward hamnade i obskyra underground-kretsar och samarbetade med avantgarde-filmare som Kenneth Anger. Han hade många strängar på sin lyra: Broadwayaktör, regissör, koreograf, sång&text-författare. Men han gick också öppet ut med sin homosexualitet och detta i tider långt innan Jonas Gardell var uppfunnen. Hans hämningslösa gayliv gjorde att mången dörr till lönande Hollywoodanbud drogs igen. Även om Edward, som i den här vevan bytt namn till Zebedy Colt, var en populär gestalt inom gayscenen - inte minst för sina plattor med traditionella kärlekssånger omarbetade för att passa bögar (ex. Zebedy Sings for You) - så ville inte den respekterade underhållningsindustrin ha med honom att göra längre. Antingen tiga om sin läggning och göra karriär (som Rock Hudson) eller köra med raka puckar (som Zebedy) och hamna i p-svängen.

Zebedy var närmast utblottad då han stötte ihop med snuskproducenten Leonard Kirtman, mannen som spelat in porr med Sylvester Stallone innan denne blev "Rocky" med en hel filmvärld. Kirtman langade fram pengarna och gav den filmiskt begåvade Zebedy fria händer. Samarbetet skulle resultera i porrhistoriens mest makabra filmsvit. S&M, nekrofili, svarta mässor, våldtäkter, pissorgier. Zebedy backade inte för något och gjorde själv gärna huvudrollen i sina stygga små filmer. Trots att hans Kirtman-filmer inte är någon homoporr utan det här är stackars kvinnor som han förlustar sig på. Han gjorde dock homoporr också, till exempel The Gay Adventures of Surelick Holmes. Några av hans heterosexuella bravurnummer bär titlar som The Devil Inside Her och Unwilling Lovers (bägge inspelade 1976). På senare år pysslade han en del med TV-reklam och gav bland annat röst åt Ronald McDonald. Han bodde på ett äldreboende i Las Vegas när han drog sin sista suck sommaren 2004.

Sex Wish är garanterat "värstingfilmen" i Zebedy Colts snåriga karriär. Inledningen är suggestiv. Vi befinner oss i New Yorks sjaskigare kvarter och en välklädd man i plommonstop (Zebedy) promenerar i rask takt trottoaren fram. Han bär på spatserkäpp och portfölj. Natten är mörk och neonskyltar och billyktor lyser upp omgivningen. Musikbakgrunden är någon sorts mysko synth. Zebedy försvinner in i en port och efter en stund hörs ett skärande kvinnoskrik. Bildväxling och vi hamnar hos lyckligt gifta paret Kenneth och Faye Bradshaw (spelade av Harry Reems och CJ Laing). De älskar ömsint och åskådaren förleds att tro att detta kanske kommer utvecklas till en romantisk sexfilm. Men skenet bedrar.

Nästa morgon sticker Kenneth till kontoret och efter ett tag bankar det på makarna Bradshaws dörr. Intet ont anande öppnar Faye dörren och mr Zebedy tränger sig in ackompanjerad av Psycho-stråkar. Zebedy har en strumpa över huvudet som han sliter av och blottar sitt slemmiga tryne. Han slår Faye till golvet, handfängslar henne och tejpar för hennes mun. Hela tiden jollrar han som ett småbarn. Ur sin portfölj plockar han dildos och diverse tortyrredskap som han praktiserar på Faye. Han strippar, målar sig med läppstift och runkar av sig över sitt värnlösa offer. Avslutningsvis skär han av hennes hals med spatserkäppen som även fungerar som stilett.

Resten av filmen jagar en rasande Kenneth sin hustrus baneman. Filmen växlar hela tiden mellan normala sexscener med Kenneth, som trots att frugan blivit mördad pippar på utav helskotta med andra fruntimmer, och gräsliga avsnitt där Zebedy (som saknar rollnamn - man talar bara om honom som "nattvandraren") förnedrar och avlivar sina våldtäktsoffer. I en scen tvingar han under pistolhot ett färgat par, spelade av Ronnie och Candy Love, att göka medan han garvande ser på. Han beordrar killen att bita av sin tjejs bröstvårtor men denne vägrar. Då dödar Zebedy bägge två och avslutar med att kastrera mannen och stoppa det avhuggna organet i kvinnans mun (en scen bortklippt ur de flesta kopior).

Historien har en liten slutknorr som jag lika gärna kan avslöja eftersom det är min förhoppning att ni aldrig ser denna film. Det visar sig att Zebedy är hemligt förälskad i Kenneth och att alla mordoffren på ena eller andra sättet har stått Kenneth nära. Svartsjuka, alltså. Slutuppgörelsen äger rum på en strippklubb för transvestiter dit Kenneth har spårat Zebedy. Under ett uppträdande jagar Kenneth honom av scenen och de bägge männen (Zebedy mycket raffinerat klädd i kvinnokläder!) utkämpar en kamp på liv och död. Rättvisan segrar och Zebedy stupar för Kenneths revolverkula. Zebedy stirrar in i kameran och som slutord bedyrar han sin kärlek för Kenneth. Intet öga torrt.

Nästan tryggt att gamle, goe Harry Reems gör rollen som Kenneth. Harry med yviga mustaschen blir mer rolig än rörande då han i en scen sörjer frugan över en flaska Jack Daniels. Och scenerna när han jagar Zebedy ute på sta´n är helfestliga. Det är förstås den sortens film då de förbipasserande glor rätt in i kameran. Zebedy agerar desto trovärdigare, karln har ju trots allt stått på Broadways tiljor, och gör sin roll med kuslig inlevelse. Han är fan obeskrivligt vidrig då han snortar något (amfetamin?) och trär på sig kukring. S&M-damerna CJ Laing och Terri Hall är perfekta i sina roller som offer för Zebedys terror och regijobbet har denne överlåtit åt reklammannen Victor Milk (under pseudonymen Tim McCoy). Men nu glömmer vi den här filmen. För att i nästa ögonblick slå upp kvällsblaskan och storögt läsa om det senaste lustmordet.